Bij dit hele traject van het klinisch asssessment en de toetsing hiervan heb ik veel over mezelf en over mijn medestudenten geleerd.
Ik heb geleerd dat een goede samenwerking een voorwaarde en de basis is van een goed product. Persoonlijk zat ik in een zeer goede groep waarin het samenwerken eigenlijk als vanzelf ging. Deze goede samenwerking kwam voornamelijk ook, omdat wij goed met elkaar communiceerden en wanneer iemand het ergens niet mee eens was, werd hier gewoon op een normale toon over gesproken. We kwamen dan uiteindelijk samen tot een oplossing. Dit gaf mij een heel prettig gevoel. Door deze goede samenwerking stond ik ook 100 % achter het product dat wij in elkaar hadden gezet.
Dit gevoel van goede samenwerking ga ik ook zeker mee nemen in mijn eigen klas later. Wanneer ik zie dat er niet goed samengewerkt wordt met elkaar, zal ik ervoor zorgen dat de kinderen met elkaar in gesprek gaan. Hoe komt het dat er niet goed wordt samengewerkt? Ik zal ook zeker het gesprek onderling stimuleren, zodat de kinderen gezamenlijk tot een conclusie komen. Ik wil mij als leerkracht hier steeds minder mee gaan bemoeien. Kinderen vanaf groep 5 zijn oud en wijs genoeg om dit al redelijk te kunnen.
Daarnaast vond ik dit klinisch assessment een goede oefening voor later wanneer we zelf voor de klas staan. Ik vond het persoonlijk een heel prettige manier van toetsen. We werden gedwongen om na te denken over de praktijk. Een aantal vaardigheden die we hebben geoefend tijdens de opdrachten van het klinisch assessment, zal ik ook zeker toepassen in de praktijk. Voornamelijk de oefeningen over de gesprekken met de ouders vond ik een waardevolle opdracht.
Als laatste heb ik van dit klinisch assessment geleerd om me niet mee te laten zuigen in de stress van andere mensen. Ons groepje werkte namelijk supergoed samen, maar we merkten ook dat er in groepjes om ons heen heel veel stress was en veel spanningen onderling. Normaal gesproken zou ik me daar heel veel van aantrekken, maar ik had met mezelf afgesproken om dat tijdens deze opdracht niet te doen. Dit werkte voor mij persoonlijk heel erg goed. Ik zal dit ook zeker toepassen in de praktijk later. Ik zal zeker wel een luisterend oor blijven en advies geven, maar ik moet me de problemen van anderen niet meer zo erg aantrekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten