zondag 15 april 2012

Toepassingskaart 3 - Groepsplannen en Individuele Handelingsplannen

Op mijn stageschool werken ze met hangelingsgericht werken. Er wordt dus niet gewerkt met individuele handelingsplannen. Er wordt alleen maar gewerkt met groepsplannen. Om toch een analyse te kunnen maken en de verschillen aan te geven tussen dit groepsplan en een individueel handelingsplan, gebruik ik het individuele handelingsplan die we aangereikt hebben gekregen in themabijeenkomst 4.
Belangrijkste verschillen tussen het groepsplan en het individueel handelingsplan:
- Er zijn geen doelen aangegeven op het groepsplan
- De inhoud is in tegen stelling tot op een individueel handelingsplan heel kort aangegeven. Er is alleen aangegeven op welk vakgebied een bepaald kind opvalt.
- Op het groepsplan is geen aanpak of methodiek aangegeven.
- Geen plek voor evaluatie. Na navraag blijkt de evaluatie op een ander formulier opgeschreven te worden.
- Er staan op het groepsplan geen afspraken met de ouders.
Als ik dit groepsplan vergelijk met waar wij het op Hogeschool Leiden over hebben gehad, moet ik bekennen dat er in mijn optiek een aantal punten missen op dit groepsplan. Daarentegen wordt er zoals eerder beschreven op mijn stageschool handelingsgericht gewerkt, dus uit praktijkervaring kan ik zien dat er wel gewerkt wordt met de verschillen van de kinderen. Dit staat alleen niet duidelijk op papier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten