donderdag 19 april 2012

Toepassingskaart 8 - Dyslexie II OK

Deze toepassingskaart bestaat uit verschillende elementen. De volgende elementen zijn te vinden op deze blog:

- Zelfevaluatie + Reflectie op de Zelfbeoordelingslijst voor leerkrachten bij de invoering van het Protocol Leesproblemen en Dyslexie
- Vragen en antwoorden met betrekking tot de presentaties over dyslexie.
- Onze eigen presentatie + bronnenlijst

Zelfevaluatie + reflectie
Hieronder de foto's waarop mijn zelfevaluatie staat.















Wat mij vooral opviel was dat deze zelfevaluatie heel erg gericht was op leerkrachten die al een eigen klas voor hun neus hebben en die al een tijdje werken. Ik vond het daarom lastig om sommige competenties in te vullen. Bij de competentie samenwerken met collega's bijvoorbeeld, vond ik het heel lastig om na te gaan wat ik nu wel en niet allemaal deed. Ik heb daar daarom allemaal nog maar eentjes ingevuld, omdat ik hier nu nog niet echt mee te maken heb.

Vragen en antwoorden met betrekking tot de presentaties over dyslexie
Jammer genoeg heeft niet iedereen uit de klas zijn of haar presentatie opgestuurd. De vragen en de antwoorden op de presentaties die ik wel heb gelezen, zullen hieronder te lezen zijn.

- Welke hulpmiddelen voor dyslexie bestaan er allemaal?
Er zijn ICT-middelen die ingezet kunnen worden. Daarnaast zijn er ook nog de daisy-speler, leeslinialen, de Kurzweil 1000 en de Reading Pen.

- Wat is Pi-Spello?
Pi-Spello is de methode, die erkent dat een kind met spellingmoeilijkheden (en dyslexie) geen houvast heeft aan een woordbeeld en dus af moet gaan op de klanken van een woord.

- Waarom is Pi-Spello goed voor kinderen met dyslexie?
Pi-Spello laat kinderen werken met klanken en kleuren. Ieder aparte klank heeft een verschillende kleur. Zo ziet het kind met dyslexie dat de 'e' in 'weg' en 'wegen' er hetzelfde uitziet, maar toch anders klinkt.

- Welke informatieve boeken zijn er allemaal te vinden over dyslexie?
'De dyslexie survival gids', 'ik heb dyslexie, nou en', 'wij zijn niet dom'.

- Zijn deze informatieve boeken ook geschreven in de belevingswereld van de kinderen?
Ja, de meeste boeken zijn geschreven in de belevingswereld van de kinderen. Zeker voor kinderen die dyslexie hebben. Vooral de dyslexie survival gids is hier een goed voorbeeld van.

- Wat wordt er allemaal verteld op een ouderavond over dyslexie?
Vooral de achtergrond van dyslexie wordt verteld. Wat is dyslexie precies? Wat betekent het in de praktijk om dyslexie te hebben? Daarnaast worden er tips gegeven hoe ouders hun kind met dyslexie kunnen helpen/ ondersteunen.

- Wat is Ralfi lezen?
Ralfi is een methodiek om de leesvaardigheid te verbeteren bij kinderen, bij wie het lezen niet versnelt of automatiseert.

- Hoe kan Ralfi lezen ingezet worden op een basisschool?
Het Ralfi lezen kan worden ingezet tijdens de leeslessen op school. Er moeten bepaalde handelingen worden uitgevoerd en deze handelingen kan de leerkracht inzetten.

- Waaruit bestaat dit stappenplan voor kinderen met dyslexie?
Dit stappenplan bestaat uit een versje. In het versje komen woorden voor met au. Wanneer kinderen woorden tegen komen met au of ou moeten ze terug denken aan het versje. Komt het woord niet voor in het versje dan wordt het woord geschreven met ou, komt het wel in het versje voor dan wordt het geschreven met au.

Onze eigen presentatie + bronnenlijst
Onze eigen presentatie ging over boeken die zelfbeeld van kinderen met betrekking tot dyslexie kan vergroten. Hieronder staat wat wij wilden vertellen.

Tijdens deze presentatie zouden we het hebben over boeken voor kinderen met dyslexie van groep 5 tot en met groep 8 die zouden helpen om het zelfbeeld van deze kinderen te vergroten.

Voor een kind met dyslexie kunnen ervaringen met lezen en spellen zo vervelend worden dat een kind hierdoor behoorlijk gefrustreerd kan raken en de moed kan verliezen om nog te gaan lezen. Het kind kan met faalangst reageren wanneer hij of zij moet lezen. Lezen blijft een kind met dyslexie vervelend vinden en wanneer hij of zij hardop voor moet lezen in de klas, kan het zijn dat dit kind smoesjes gaat verzinnen om maar niet hardop te hoeven lezen.
Wat voor elk kind belangrijk is, dus ook voor een kind met dyslexie, is dat het kind succeservaringen krijgt. Door middel van de boeken die wij gekozen hebben, denken wij dat een kind met dyslexie deze succeservaring kan krijgen.

We hebben aan kinderen met dyslexie gevraagd wat hun ervaringen zijn met boeken en wat ze in deze boeken belangrijk vinden.
- de boeken moeten met een thema zijn dat past bij de interesse
- er moeten veel plaatjes in deze boeken
- de boeken moeten grotere letters dan ‘normale’ boeken hebben
- ze vinden het fijn als er geen lange zinnen in de boeken staan.

Speciaal voor kinderen met dyslexie zijn er uitgeverijen die speciale reeksen op de markt hebben gebracht. Dit zijn:

- Serie zoeklicht van uitgeverij Zwijsen
- De kokkel-reeks van uitgeverij de Inktvis
- Geronimo Stilton
- Troefreeks van uitgeverij van Tricht

Deze laatste reeks is gemaakt voor kinderen vanaf 13 jaar, dus vanaf de middelbare schoolleeftijd. Toch hebben we deze erbij gezet voor als een kind met dyslexie in groep 8 toch behoefte heeft aan iets moeilijkere boeken.

De boeken die wij hebben gekozen, zijn te vinden in de PowerPoint. Wat deze boeken gemeen hebben is dat:
- de boeken bestaan uit korte zinnen en korte alinea’s
- de hoofdstukken in de boeken meestal maar uit één of twee pagina’s bestaan
- de boeken ondersteunde plaatjes hebben
- sommige van deze boeken een speciaal lettertype hebben
- sommige van deze boeken gedrukt zijn op speciaal gekleurd papier

Als je kijkt naar wat de kinderen met dyslexie belangrijk vinden en wat de boeken die wij gekozen hebben gemeen hebben, komt het grootste gedeelte overeen. Wij denken dat de boeken die wij gekozen hebben, hierdoor ook het zelfbeeld van de kinderen met betrekking tot het lezen zullen vergroten.

De boeken die ik heb gelezen waren:
- 'Dekke danst' van Lizzy van Pelt
- 'En de winnaar is...' van Elisabeth Mollema
- 'Help! Een geheim' van Netty van Kaathoven.

Hieronder een korte inhoud van de gelezen boeken.
'Dekke danst' gaat over Dekke. Hij wilt heel erg graag met zijn beste vriendin Loes op ballet, maar hij is bang dat hij dan door de stoere jongens uitgelachen en gepest wordt. Uiteindelijk haalt zijn beste vriendin hem toch over en zitten ze samen op ballet. De stoerste jongen van de klas, Jonas, komt er uiteindelijk achter en pest Dekke dus hiermee. Dekke gaat dan niet meer naar ballet en voelt zich helemaal niet fijn. Loes gaat dan naar de meester toe en de meester praat er met de klas over. Uiteindelijk gaat de hele klas zelfs kijken naar een balletvoorstelling waar Dekke en Loes samen in dansen. De hele klas is onder de indruk. Jonas komt dan naar Dekke toe en vertelt dat hij ook op dansen gaat, maar dan wel op streetdance.

'En de winnaar is...' gaat over twee broers Adriaan en Hannes. Ze hebben samen een hond die Dirk heet. De jongens zien een bericht in een folder staan over een hondenwedstrijd en zij willen dat Dirk daaraan mee gaat doen. Ze oefenen kunstjes met hem en uiteindelijk komen ze erachter dat Dirk kan 'zingen'. Op de dag van de hondenwedstrijd raken Adriaan en Hannes Dirk kwijt. Ze zoeken hem overal, maar kunnen hem nergens vinden. Dirk doet uiteindelijk mee met een hondenmodeshow en hij wint.

'Help! Een geheim' gaat over Eef. Eef komt erachter dat Carola niet haar echte moeder is. Samen met haar beste vrienden, Afra en Jomo, gaat ze op zoek naar haar echte moeder. Ze komt er uiteindelijk achter dat haar echte moeder in een halfopen inrichting voor vrouwen woont. Zij is daar terecht gekomen, omdat ze drugs smokkelde voor geld. Ze werd gesnapt bij de douane. Eef is geschrokken van het verhaal, maar wil wel haar echte moeder leren kennen.

Bronnenlijst
Expertisecentrum Nederlands (2011). Dyslexie, school & gezondheidszorg/Tips voor ouders. Geraadpleegd op donderdag 19 april 2012 via http://www.leesletters.nl/Leesinfo/Informatie-over-dyslexie-voor-ouders

Kaathoven, N., van (2005). Help! Een geheim. Twello: Van Tricht Uitgeverij.
Mollema, E. (2007). En de winnaar is... Tilburg: Zwijsen.
Pelt, L., van (2007). Dekke danst. Dordrecht: Uitgeverij de Inktvis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten