woensdag 18 april 2012

Toepassingskaart 5 - Afstemmen In Taaksituaties

Voor het afstemmen in taaksituaties heb ik eerst met mijn mentor overlegd met welk kind ik het beste zou kunnen werken voor deze toepassingskaart. We kwamen uiteindelijk terecht bij leerling J. Deze leerling is heel goed in rekenen, maar is tijdens het werken vaak afgeleid door de computer die naast hem staat.






Hieronder staat het voorbereidingsblad waarop de verbalisaties staan die ik heb gebruikt tijdens de les. Daaronder staat het voorbereidingsformulier.







Nadat ik de afspraken met de leerling had gemaakt, ging de leerling heel rustig en heel geconcentreerd aan het werk. We hadden samen een afspraak gemaakt over hoe lang hij dacht ezig te zijn. Toen de afgesproken tijd steeds dichterbij kwam, ging hij steeds onzorgvuldiger werken. Hij maakte steeds meer fouten die hij eigenlijk niet had moeten maken.



Toen ik aan hem vroeg waarom hij die foutjes had gemaakt, had hij daar eigenlijk geen antwoord op. Mijn intuïtie zei dat hij het gewoon snel af wilde hebben en maar wat had ingevuld. Aan het begin werkte hij echter wel heel taakgericht, dus de verbalisaties hebben naar mijn inzicht wel zin gehad. Zeker als het gaat over het (zelfstandig) taakgericht werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten